Projekt Innowacje 2022 na Politechnice Łódzkiej
W zimowym semestrze miałem przyjemność zanurzyć się w cyfrowy świat jako mentor w Projekcie Innowacje, przeznaczonym dla studentów Politechniki Łódzkiej. Współpracowałem z grupą sześciu cybernetycznych pionierów, którzy doskonalili swoje umiejętności programistyczne i nie tylko.
Cyberpunkowe Zagadnienia
W ramach projektu zagłębiliśmy się w mroczne zaułki cyfrowej architektury, koncentrując się na:
- Programowaniu aplikacji internetowych i mobilnych
- Architekturze oprogramowania
- Autoryzacji użytkownika
- Operacjach na bazie danych
- Ciągłej integracji i ciągłym dostarczaniu oprogramowania
- UI i UX
- Zarządzaniu
Cybernetyczna Perspektywa
Jako specjalista od web developmentu, widziałem ogromną wartość w przekazywaniu wiedzy o nowoczesnych technologiach i narzędziach programistycznych, ale przede wszystkim w nauczaniu dobrych praktyk kodowania. Projekt został podzielony na dwie fazy:
-
Wprowadzenie do technologii i przygotowanie projektów
-
Rozwój pełnoprawnego projektu
Faza Pierwsza: Wejście do Cyberprzestrzeni
W tej fazie, studenci musieli opracować własne projekty aplikacji internetowych. Proces ten obejmował:
- Zaplanowanie celu i funkcjonalności aplikacji
- Zaprojektowanie prototypu designu aplikacji
- Zaprogramowanie aplikacji wraz z funkcjonalnościami
Każda aplikacja musiała spełniać następujące wymagania:
- Strona główna z informacjami o celu aplikacji
- Moduł autoryzacji: rejestracja, logowanie, resetowanie hasła
- Moduł zarządzania danymi z bazy danych: dodawanie, wyświetlanie, edycja i usuwanie danych
- Responsywność: pełna funkcjonalność na smartfonach i komputerach
- Ciągła integracja i ciągłe dostarczanie oprogramowania: każda zmiana w repozytorium uruchamia budowanie aplikacji i wydanie nowej wersji
Celem tej fazy było zaznajomienie uczestników z narzędziami, które będą niezbędne w ich przyszłej karierze programistycznej. Różnorodność zadań była zarówno atutem, jak i wyzwaniem, wymagającym niejednokrotnie przećwiczenia i utrwalenia, co nie zawsze było możliwe z powodu ograniczeń czasowych.
Faza Druga: Złożoność Cybernetycznego Świata
W drugiej fazie wprowadziliśmy pełnoprawny projekt, wykorzystując narzędzia poznane we wprowadzeniu. Na tym etapie skupiliśmy się na praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy i zaznajomieniu z projektami, gdzie poznane technologie mogły wydawać się proste, jednak zebrane razem tworzyły złożoną strukturę. Ta złożoność pozwalała na weryfikację umiejętności i identyfikację obszarów wymagających dalszego doskonalenia.
Podsumowanie: Cyfrowa Przyszłość
Projekt Innowacje dobiegł końca, ale mam nadzieję, że przekazana wiedza i zdobyte doświadczenia będą wielokrotnie wykorzystywane przez uczestników w ich przyszłej karierze. Ta cybernetyczna podróż była tylko początkiem ich przygody w fascynującym świecie programowania.